ABB otrzymała zamówienie na zainstalowanie pierwszego na świecie rozwiązania,które wykorzystuje technologię prądu stałego (DC) dla jednostek pływających. Pokładowa Sieć Prądu Stałego (Onboard DC Grid) pozwoli nazmniejszenie zużycia paliwa oraz emisji gazów cieplarnianych nawet do 20 % ABB podpisało umowę z właścicielem jednostki, firmą Myklebusthaug Management. Zainstalowane urządzenia pozwolą, aby nowy przybrzeżny statek pomocniczy, właśnie budowany w Norwegii, pracował na najwyższym poziomie efektywności energetycznej, co pozwoli na zminimalizowanie emisji gazów cieplarnianych, nawet do 20%.
W jednostkach z tradycyjnym napędem elektrycznym, napędy i stery strumieniowe są zasilane prądem stałym (DC), który pochodzi z obwodów prądu zmiennego (AC). Jednak proces ten zużywa ponad 80% całości wykorzystywanej energii. Pokładowa Sieć Prądu Stałego (Onboard DC Grid) firmy ABB to istotny krok w kierunku optymalizacji napędu. Energię dostarcza tylko jeden obwód prądu stałego (DC), co przekłada się na znaczące oszczędności energii. Pokładowa Sieć Prądu Stałego firmy ABB została uruchomiona już w maju 2011 roku. Jej celem jest zapewnienie wydajnych systemów dystrybucji energii oraz dostarczenie napędów elektrycznych przeznaczonych dla wielu rodzajów statków. Sieć została zaprojektowana na użytek jednostek pływających posiadających obwody niskiego napięcia. Technologię mogą więc wykorzystywać przybrzeżne statki pomocnicze, holowniki, promy i jachty. Dzięki temu rozwiązaniu statki będą gotowe maksymalnie zwiększyć swoje możliwości jeśli chodzi o oszczędności energii, stosując uzupełniające źródła prądu stałego (DC), takie jak panele słoneczne, ogniwa paliwowe i baterie połączone bezpośrednio z Pokładową Siecią Prądu Stałego na statku. Pokładowa Sieć Prądu Stałego pomoże statkom już od początku swojego funkcjonowania operować na najwyższym poziomie jeśli chodzi o zużycie paliwa przy jednocześnie niskiej emisji gazów.
ABB przygotuje więc kompletny pokładowy system prądu stałego (DC). Dostarczy także wszystkie systemy zasilania, napędu i automatyki dla statku o długości 93 metrów. Ta jednostka pływająca może załadować 5000 ton różnego rodzaju materiałów z przeznaczeniem dla wyposażenia i budowy platform wydobywczych. Opracowany dla niej system będzie dostarczony zapewne w pierwszym kwartale 2013 roku.
Podstawową zaletą Pokładowej Sieci Prądu Stałego (Onboard DC Grid) firmy ABB to zmiana pracy silników. Nie muszą już pracować na stałych obrotach, a ich prędkość może być regulowana, aby zoptymalizować zużycie paliwa. Ciężar i gabaryty całego systemu elektrycznego mogą zostać zmniejszone o 30% bo nie trzeba będzie instalować dużych transformatorów i rozdzielni. Będzie więc więcej miejsca dla pasażerów lub ładunku. Ponadto zwiększy się możliwość rozmieszczania elementów systemu na statku. Źródło: ABB