Na rynku elektroinstalacyjnym działa wiele firm dystrybucyjnych, oferujących całą gamę produktów, głównie z przeznaczeniem dla odbiorcy hurtowego, ale i indywidualnego instalatora. Jak w tym gąszczu wyróżnić się od innych? Jak przekonać klienta do swojej oferty, biorąc pod uwagę, iż konkurencja często proponuje wyroby identyczne bądź bardzo zbliżone pod względem technicznym?
Jarosław Sikora
To właśnie pytanie kilkanaście lat temu zadała sobie firma BORPETROL-Boroniec, stawiająca wówczas pierwsze kroki w tym biznesie.
Dziś, patrząc z perspektywy czasu jaki upłynął, można stwierdzić, że znalazła właściwą odpowiedź. Co bowiem wyróżnia BORPETROL spośród innych dystrybutorów? Od samego początku działalności BORPETROL-Boroniec postawiła przed sobą dwa trudne zadania:
- zbudowanie silnej marki rynkowej utożsamianej z jednej strony z firmą, a z drugiej z produktem;
- powiązanie tej marki z dostawcami gwarantującymi nie tylko wysoki poziom jakości oferowanych wyrobów, ale i odpowiednie wsparcie techniczne oraz marketingowe;
Odpowiedzią na pierwsze wyzwanie było powstanie, w połowie lat 90.tych XX w., marki TRYTYTKI. Marka ta, odnosząca się początkowo wyłącznie do grupy asortymentowej opasek kablowych (tym wyrobem BORPETROL rozpoczynała swoją ekspansję rynkową) zdobyła w krótkim czasie tak wielką popularność, tak, że stała się niemal synonimem opaski kablowej oraz potocznym jej określeniem stosowanym powszechnie, nie tylko w elektroinstalacji, ale i innych dziedzinach niezwiązanych z tą branżą (choćby w motoryzacji). Warto w tym miejscu podkreślić, iż BORPETROL-Boroniec, chroniąc swoje prawa intelektualne, zarejestrowała znak towarowy „TRYTYTKI” będąc na dzień dzisiejszy jedynym podmiotem rynkowym prawnie upoważnionym do jego wykorzystywania w celach komercyjnych.
Obecnie pod skrzydłami znaku TRYTYTEK mieszczą się już nie tylko opaski kablowe, ale i inne flagowe produkty oferowane przez BORPETROL.
Firma stale rozszerza ich gamę dbając o to by marka kojarzona była z uznanymi producentami. Spróbujmy przyjrzeć się kilku z nich:
a) SAPISELCO s.r.l. – włoski producent opasek kablowych. Trzy zakłady produkcyjne w miejscowości Saonara pod Padwą. Dostawca opasek kablowych na wszystkie rynki europejskie, nie tylko dla odbiorców hurtowych, ale również dla producentów (OEM), choćby firm działających w przemyśle motoryzacyjnym. Wyroby certyfikowane oznaczone znakiem CE;
b) ETELEC s.r.l. – włoski producent muf żywicznych i żelowych. Zakład produkcyjny w Neapolu. Dostawca na wszystkie rynki europejskie. Wyroby certyfikowane oznaczone znakiem CE;
c) GÜNSAN A.S. – wiodący turecki producent osprzętu, serii gniazdek i łączników światła. Bardzo dobra proporcja cena/jakość oferowanych wyrobów. Wyroby certyfikowane oznaczone znakiem CE.
Wiążąc się z firmą na zasadzie reprezentacji regionalnej wyżej wymienieni (ale również inni) zagraniczni partnerzy BORPETROL kierowali się nie tylko uzgodnionym przez strony wolumenem sprzedaży; dostrzegli również korzyści płynące z kojarzenia ich wyrobów z silną marką rynkową, co z pewnością będzie miało silniejsze przełożenie na rozpoznawalności ich produktów na wymagającym rynku polskim.
W planach rozwojowych BORPETROL w 2013 roku jest powiązanie TRYTYTEK z kolejnymi dwoma uznanymi producentami oraz rozszerzenia wachlarza oferowanych wyrobów o kolejne grupy asortymentowych. Ale o tym może już przy innej okazji…