Według unijnej dyrektywy, świadectwo homologacji nowego pojazdu, wydane w jednym kraju UE, będzie ważne na terenie całej Unii. Jak się to będzie miało do polskiego prawa przyjętego przez rząd w ramach projektu nowelizacji Prawa o ruchu drogowym? Polska musi wdrożyć dyrektywę 2007/46/WE, która określa szczegółowe wymagania homologacyjne, których spełnienie jest konieczne do dopuszczenia nowych typów pojazdów, przedmiotów ich wyposażenia lub części, do ruchu drogowego w Unii Europejskiej. Wprowadzenie i stosowanie przez wszystkie państwa UE jednolitej (uniwersalnej) unijnej procedury homologacji zagwarantuje możliwie najwyższy poziom bezpieczeństwa uczestnikom ruchu drogowego. Projekt nowelizacji zakłada, że świadectwo homologacji dla nowego typu pojazdu wydane, zgodnie z wymaganiami dyrektywy, w jednym z krajów członkowskich UE, będzie ważne na terytorium wszystkich pozostałych państw unijnych.Obecne koszty – ponoszone przez podmioty ubiegające się o krajowe świadectwa homologacji w 27 krajach członkowskich UE – zostaną zastąpione wydatkiem poniesionym, w ramach unijnej procedury homologacji, tylko w jednym państwie. Spadną więc wydatki ponoszone w związku z uzyskaniem świadectw homologacji. Nowe rozwiązania mają się też przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym i zwiększenia ochrony środowiska. Spowodują bowiem wyeliminowanie
Źródło: Eurostat
Homologacja tylko w jednym państwie UE
10 czerwca 2012