By zabezpieczyć dom lub inny rodzaj lokalu przed wtargnięciem osób niepowołanych, większość z nas używa tradycyjnych zamków mechanicznych zamykanych i otwieranych za pomocą zwykłego klucza. Jednak w przypadku większych obiektów, a także firm, które zatrudniają sporą liczbę pracowników, takie rozwiązanie może okazać się dalece niesatysfakcjonujące.
Po pierwsze, przy zgubieniu kluczy przez jednego z pracowników zachodzi konieczność wymiany wszystkich wkładek i tym samym wyrobienia całego zestawu nowych kluczy dla wszystkich osób, które ich potrzebują, a to zawsze generuje duże, dodatkowe koszty. Po drugie, przy odejściu z pracy jednego z pracowników firmy, który dysponował kluczami do zakładu lub do niektórych jego pomieszczeń również wypadałoby wymienić zamki, tak by zachować stały poziom bezpieczeństwa w firmie. Dodatkowo, gdy z jednego zamka korzysta wiele osób może rodzić się problem z zachowaniem odpowiedniej kontroli dostępu do kluczy, a tym samym poziom wewnętrznego bezpieczeństwa w firmie/instytucji może się radykalnie obniżyć.
Aby uniknąć tego typu komplikacji w większych zakładach pracy, w instytutach rozwojowo-badawczych, a także w różnego rodzaju instytucjach o publicznym charakterze coraz częściej korzysta się z elektronicznych systemów kontroli dostępu, czyli z elektronicznych zamków otwieranych za pomocą specjalnego, przypisanego do danych drzwi kodu, bądź przy użyciu specjalnego czytnika – karty magnetycznej lub breloka zbliżeniowego. To wygodne rozwiązanie podnoszące poziom bezpieczeństwa na terenie danego obiektu, pozwalające na elastyczną zmianę uprawnień dostępu poszczególnych pracowników lub grup osób, bez konieczności wymiany urządzeń lub dokonywania jakichkolwiek mechanicznych modyfikacji systemu – nowe kody i poziomy zabezpieczeń w takich systemach wprowadza się w sposób cyfrowy, z poziomu centrali.
Nowoczesne systemy kontroli nadzoru wprowadza się przede wszystkim w obiektach, gdzie wymagane jest zachowanie szczególnie wysokiego poziomu zabezpieczeń. Będą to zatem wszelkiego rodzaju instytucje finansowe, firmy i inne podmioty dysponujące wrażliwymi danymi lub przedsiębiorstwa, którym szczególnie zależy na zachowaniu ścisłej tajemnicy handlowej. Decyzja o instalacji elektronicznego systemu kontroli dostępu może wynikać również z przesłanek obiektywnych. Gdy zwiększeniu uległa liczba pracowników firmy, którzy powinni mieć dostęp do wielu pomieszczeń wewnątrz danego obiektu lub gdy wybrane grupy pracowników korzystają z wielu pomieszczeń zlokalizowanych w różnych częściach budynku – znakomitym przykładem takiej sytuacji są nowoczesne szpitale, gdzie personel dysponując określonym kodem dostępu ma możliwość korzystania z wybranych pomieszczeń szpitalnych: gabinetów lekarskich, sal zabiegowych, magazynów, składów leków itd.
Instalacja elektronicznego systemu kontroli dostępu to także praktyczny sposób na oddzielenie strefy publicznej od służbowej, zwłaszcza w obiektach nastawionych na indywidualną obsługę klienta. Dzięki instalacji cyfrowych czytników redukuje się możliwość wtargnięcia na teren strefy służbowej osób niepożądanych, a jednocześnie nie komplikuje się życia osobom, które pracują w tego typu obiektach. Znajomość kodu lub użycie specjalnej karty magnetycznej zwalnia z konieczności noszenia pęku kluczy i przymusu zamykania na klucz drzwi, gdy na moment trzeba opuścić dane pomieszczenie. Wystarczy zatrzasnąć za sobą drzwi – otworzyć będzie je można tylko korzystając z wcześniej wspomnianego kodu, karty lub breloka zbliżeniowego. Szeroka oferta rozwiązań kontroli dostępu znajduje się na https://monitoruj.pl/kontrola-dostepu.