Budowa domu często wiąże się z przygotowaniem miejsca parkowania samochodu, jak również przygotowaniem dla niego podjazdu. W tym ciągu są dwa miejsca wymagające instalacji napędów – brama wjazdowa i brama garażowa.
Bramy z napędem elektrycznym są nie tylko wygodniejsze, ale przede wszystkim bezpieczniejsze. Przy pomocy jednego pilota możemy otwierać bramą wjazdową i garażową jednocześnie, a automatyczne ryglowanie w prowadnicy podczas zamykania, skutecznie zabezpiecza je przed podważeniem. Regulowana funkcja łagodnego rozruchu i łagodnego zatrzymania oszczędza bramę i napęd. Z kolei równomierny i cichy bieg zapewniony jest również samoczynnie napinający się pas zębaty wzmocniony włóknami poliamidowymi.
Bramy garażowe
Instalacja bramy garażowej ma miejsce na etapie budowy domu. Dokonując wyboru bramy należy uwzględnić:
- wielkość bramy garażowej
- możliwości stabilnego zamocowania prowadnic bramy do ścian budynku
- możliwość stabilnego zamontowania napędu do obsługi tej bramy
- przewidywalną częstotliwość otwierania
Dobrze jest pamiętać o doprowadzeniu zasilania do napędu już na etapie budowy, jeszcze pod tynkowaniem ścian. Warto też zastanowić się nad koncepcją sterowania i przewidzieć możliwość otwierania bramy za pomocą przełączników umieszczonych na stałe wewnątrz garażu lub mieszkania. W przypadku braku kablowej instalacji sterującej wykonanej wcześniej, idealnym rozwiązaniem będą sterowania radiowe, tzn. bezprzewodowe przełączniki naścienne, bezprzewodowa klawiatura kodowa, a nawet wideo-domofon z wbudowaną funkcją pilota.
Do garaży nie podłączonych do sieci energetycznej oferowane są napędy z przenośnym akumulatorem. Można je łatwo transportować i naładować w ciągu kilku godzin. Akumulator ładuje się przy pomocy ładowarki podłączonej do gniazda sieciowego. Praktycznym uzupełnieniem jest bateria solarowa, którą łatwo montuje się do ściany lub na dachu garażu.
Do małych bram i garaży – jednostanowiskowych – inwestorzy często wybierają bramy skrzydłowe podnoszone lub uchylne. Do większych wjazdów – bramy segmentowe. Wszystkie te rozwiązania wymagają instalacji napędu na wysokości powyżej bramy, w osi symetrii bramy. Jeżeli nie ma możliwości stabilnego zamocowania napędu w takim położeniu (na przykład z uwagi na skos sufitu lub belkę konstrukcyjną stropu) należy sprawdzić możliwość instalacji na przykład bramy segmentowej otwieranej na bok. W takiej sytuacji wówczas napęd jest mocowany do ściany bocznej garażu.
Należy też mieć na uwadze, że w trakcie eksploatacji bramy na prowadnice działają znaczne siły. Dlatego też te elementy muszą być zamocowane stabilnie, tak aby nie nastąpiło ich poluzowanie.
Bramy wjazdowe
Bramy wjazdowe są montowane na etapie budowy ogrodzenia i podjazdu. Zwyczajowo bramy te dzieli się na: skrzydłowe (najczęściej dwuskrzydłowe) i przesuwne. Powszechnie panuje przekonanie, że brama przesuwna jest tańsza, ponieważ wymaga instalacji pojedynczego napędu, co nie jest do końca zgodne z prawdą.
W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że bramy wjazdowe, tak samo jak i garażowe, są konstrukcjami budowlanymi. Rozwiązania te będą o tyle trwałe, o ile będą wybudowane zgodnie ze sztuką budowlaną, przez co należy rozumieć murowaną konstrukcję słupów, o szerokości minimum 1,5 cegły, prawidłowo osadzonych na fundamencie. Wszelkie rozwiązania „obniżające koszty” na tym etapie – takie jak stosowanie słupów betonowych czy metalowych – inwestor odczuje w postaci pogorszenia komfortu użytkowania i drastycznego skrócenia trwałości bram. Popularyzowane przez niektórych wykonawców tak zwane „ultranowoczesne rozwiązania” – jak na przykład napędy do montażu na bardzo wąskich słupkach czy wręcz do wkopania pod ziemię, nie sprawdzają się w naszych warunkach klimatycznych, które charakteryzują się między innymi roczną amplitudą temperatury powietrza przekraczającą 60ºC. Wielotygodniowe okresy opadów deszczu na jesieni, a na wiosnę – roztopy, sprawiają, że powierzchowna warstwa gruntów jest przez wiele tygodni przesiąknięta wodą.
Napędy i nadajniki
Zastosowanie niesprawdzonych do końca rozwiązań, może narazić inwestora na znaczne koszty, zarówno przy zakupie takiego nowoczesnego produktu, jak potem przy naprawianiu instalacji. Zdecydowanie zalecanym rozwiązaniem jest montaż bramy na mocnych, murowanych słupkach, postawionych na trwałym fundamencie.
Wszelkie nowoczesne napędy, oferowane w Somfy, są bardzo bezpieczne w eksploatacji, dzięki wyposażaniu w sterowniki elektroniczne. W razie napotkania na przeszkodę mechanizm rozłączający automatycznie zatrzymuje bramę, która natychmiast się cofa. Tym niemniej – zdrowy rozsądek nakazuje instalacje osobnych zabezpieczeń, które mają na celu zapobiec uszkodzeniu pojazdu bądź uderzeniu osób, zwłaszcza dzieci, w trakcie opuszczania bramy. Pod tym względem najlepiej sprawdzają się popularne fotokomórki. Należy jednak zwrócić uwagę, że w wielu krajach obowiązują normy nakazujące instalację dwóch niezależnych układów zabezpieczających, a tendencja ta jest także widoczna w Polsce. Rzetelni producenci napędów oferują również szeroką paletę akcesoriów bezpieczeństwa, które dobrze sprawdzają się w codziennej eksploatacji.
Same napędy do bram, zarówno wjazdowych jak i garażowych, są sterowane radiowo. Za pomocą niedużych pilotów – tzw. kieszonkowych – pracujących w trybie sekwencyjnym. Oznacza to, że każde kolejne naciśnięcie tego samego przycisku obsługi pilota powoduje ruch bramy – otworzenie bramy, jeśli była zamknięta, lub zamknięcie – jeśli naciśnięcie przycisku odbyło się kiedy brama była otwarta. Z kolei sterowanie w trakcie ruchu bramy powoduje jej zatrzymanie, a kolejne naciśniecie ruch w przeciwnym kierunku. Może się zdarzyć, że w wyniku przypadkowego naciśnięcia pilota dojdzie do niechcianego otwarcia bramy, na przykład do garażu. Nieświadomy sytuacji właściciel samochodu, poza narażeniem pojazdu na łatwy dostęp dla osób postronnych, może narazić się na wychłodzenie garażu. Dlatego też czołowi producenci napędów bramowych stwarzają możliwość korzystania również z nadajników kierunkowych, które wyposażone są w minimum trzy niezależne przyciski:
- do otwierania
- do zatrzymania ruchu bramy
- do zamknięcia.
Bogata oferta wyposażenia dodatkowego do napędów pozwala na dostosowanie sposobu otwierania bramy automatycznej do potrzeb użytkownika. Poza zdalnym otwieraniem bramy przy użyciu pilota, można zastosować sterowniki kodowane z podświetlaną klawiaturą, sterowniki na klucz, czy też sterowniki bezdotykowe typu „transponder” skaner linii papilarnych.
Na rynku coraz większą popularność zdobywaj
ą napędy z informacją zwrotną, dostępne także w Somfy, które po wykonaniu polecenia wysyłają do pilota potwierdzenie wykonania danego ruchu lub informację o przeszkodzie, która taki ruch uniemożliwiła. Napędy takie mają też możliwość obsługi zdalnej przez Internet. Na przykład w celu otworzenia domu dla osoby sprzątającej, kiedy mieszkańcy są na nartach w Alpach.
Reasumując należy stwierdzić, że, tak jak każda inna inwestycja, tak również bramy garażowe i wjazdowe najwięcej satysfakcji dadzą swoim użytkownikom, o ile będą warte swojej ceny. Dla inwestora różnice w cenach pomiędzy rozwiązaniem najtańszym a trwałym i skutecznym będą z pewnością istotne. Z drugiej jednak strony nie da się przełożyć na pieniądze różnic w bezpieczeństwie eksploatacji bramy czy uproszczonej budowy napędu, którego nie można otworzyć ręcznie w przypadku zaniku zasilania.
Tekst i foto: Somfy