Platforma została zaprojektowana jako pierwszy polski pociąg dużych prędkości. PESA złożyła najkorzystniejszą ofertę w przetargu na dostawę 20 nowych pociągów elektrycznych dla PKP Intercity. Jej wartość wyniosła 1.320.626.400 zł brutto i była niższa od drugiego oferenta (konsorcjum Stadler i Newag) o 90.528 000 zł brutto.
Nowe elektryczne zespoły trakcyjne, jak fachowo określa się pociągi elektryczne, przeznaczone zostaną do obsługi tras w relacji: Jelenia Góra – Wrocław – Łódź – Warszawa – Białystok/Lublin – Warszawa – Koluszki – Częstochowa – Katowice – Bielsko-Biała. Ponadto producent nowych pociągów zajmie się ich serwisowaniem w okresie nie krótszym, niż 15 lat. Zaproponowany przez Pesę pojazd należy do zupełnie nowej serii o nazwie „Dart”. Zgodnie z warunkami przetargu pojazd ma się poruszać z prędkościami do 160 km/h i spełniać wymagania systemu sterowania ruchem ERTMS (ETCS). PESA projektowała go jednak do osiągania prędkości 200 km/h, a w przyszłości nawet do 250 km/h.
Według specyfikacji zamówienia, nowoczesne pociągi zostaną wyposażone w zintegrowany system klimatyzacji i ogrzewania, rozbudowany system informacyjny, w system wzmacniania sygnału telefonii komórkowej, zostaną przystosowane do montażu urządzeń WI-FI, będą udogodnienia dla osób niepełnosprawnych oraz miejsca do przewozu rowerów, a w toaletach zamontowane zostaną przewijaki dla niemowląt. Ten projekt zakupu pociągów jest równie ważny, jak zakup Pendolino, ale będzie miał dużo większe znaczenie dla polskiej gospodarki. Jest to również szansa dla polskich instytutów badawczych. W produkcji Tramwaje PESA Fokstrot na ulicach Moskwy.
Designerzy i inżynierowie z Działu Badań i Rozwoju PESA zaprojektowali dalekobieżny pojazd nowej generacji DART
Zdjęcie: PESA