Tysiące zestawów solarnych w Polsce corocznie generują milionowe oszczędności, a firmy z tej branży stawiają na intensywny rozwój technologii i sieci dystrybucji. Ponieważ sektor kolektorów słonecznych to jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi naszej gospodarki, coraz więcej przedsiębiorstw świadczy usługi związane z dostarczaniem, montażem a także pozyskiwaniem dotacji na kolektory słoneczne. Dla Klienta kluczowy jest więc wybór firmy oferującej kompleksowe rozwiązania i stosującej się do norm oraz standardów, które zagwarantują najwyższą jakość sprzętu i obsługi.
Standardem, który mówi najwięcej o jakości usług w branży kolektorów słonecznych jest certyfikat EN ISO 9001:2008. Jedną z nielicznych polskich firm, które mogą poszczycić się takim dokumentem jest Hoven – czołowy dostawca kompleksowych rozwiązań solarnych w naszym kraju. To istotne szczególnie w przypadku klientów indywidualnych. „Firmy i instytucje podejmując decyzje o zakupie zestawów solarnych zwykle określają swoje wymagania w dokumentacji przetargowej lub zamówieniach, jednak osoby fizyczne nierzadko muszą podjąć decyzję na podstawie informacji uzyskanych w broszurach informacyjnych czy w Internecie” – tłumaczy Krzysztof Romaniak z firmy Hoven „Certyfikat ISO 9001:2008 jest jednym z najważniejszych warunków, jakie powinna spełniać firma oferująca kolektory. W ramach obecnego programu dofinansowania kolektorów przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej do wydania jest niemal pół miliarda złotych, dlatego zarówno dla budżetu instytucji, jak i dla prywatnych nabywców kluczowe jest, aby montaż urządzeń wykonany był profesjonalnie, a sprzęt charakteryzował się wysoką jakością i trwałością. Certyfikat ISO uzyskany w tym roku przez Hoven zdecydowanie wyróżnia nas na tle konkurencji” dodaje ekspert z firmy Hoven.
Dodatkowym czynnikiem zwiększającym bezpieczeństwo nabywców kolektorów jest już sam fakt, że firma wspierająca pozyskiwanie dofinansowania musi spełniać rygorystyczne wymagania narzucone przez NFOŚiGW. Do najważniejszych należą okres gwarancyjny sprzedawanych urządzeń wynoszący minimum 5 lat i 3-letnia rękojmia. Zapis taki musi znaleźć się w umowie z klientem, dzięki czemu ma on pewność, że w razie konieczności będzie mógł skorzystać z opieki serwisowej.
Jak uczyć się od mądrzejszych?
Jednym z kluczowych warunków sukcesu jest uważne przyglądanie się globalnym liderom i wsłuchiwanie się w potrzeby rynku. „Od początku naszej działalności staramy uczyć się od najlepszych” – mówi Krzysztof Romaniak. „Dlatego od lat z uwagą przyglądamy się rynkowi niemieckiemu, na którym kolektory odniosły niespotykany sukces. W naszej codziennej pracy dążymy do równie wysokich standardów obsługi, edukacji naszych pracowników i rzetelności wykonywanej pracy” wyjaśnia Dyrektor Operacyjny Hoven.
Równie istotne jak korzystanie z najlepszych praktyk jest także zrozumienie klientów na rodzimym rynku. Dlatego firmy takie jak Hoven powinny prowadzić badania, co może przynieść nieoczekiwane korzyści ich klientom i im samym. „Prowadząc ankiety wśród gospodarstw domowych doszliśmy do nieoczekiwanych wniosków. Okazało się, że wbrew naszym oczekiwaniom, w większości przypadków o wyborze i zakupie kolektorów słonecznych decydują panie. To świetna wiadomość, ponieważ do tej pory zdawało się, że aspekty techniczne zdominowane były przez mężczyzn.” – wyjaśnia Krzysztof Romaniak. „Między innymi właśnie ta informacja skłoniła nas do otwarcia kolejnych biur regionalnych, bo właśnie bliskość przedstawiciela firmy jest ważna dla kobiet decydujących się na instalację zestawu solarnego. W tej chwili mamy już 14 oddziałów w całym kraju, co znacznie ułatwia kontakt z nami.” – podsumowuje.
Wybór kolektora słonecznego to wybór na długie lata. Zwrot z inwestycji osiągnąć można już nawet po kilkudziesięciu miesiącach, jednak urządzenie powinno nam służyć przez dekady. Dlatego warto wybrać sprawdzonego dostawcę, który oferuje najwyższą jakość produktów i obsługi. Dzięki temu cieszyć będziemy się ciepłem i spać spokojnie bez obaw o niewłaściwie wykonaną pracę.