Niebezpiecznie wysoki poziom prądu zwarciowego to jeden z największych problemów współczesnych pojazdów szynowych. Mogące wystąpić zwarcia niskonapięciowych układów zasilających pojazdy trakcyjne, muszą zostać wyłączone w przeciągu ułamków sekund.
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju sfinansowało badania mające na celu opracowanie bezłukowego wyłącznika, który byłby w stanie wyłączyć pokładowe zasilanie DC w 20 mikrosekund. Badania przeprowadził Zespół Naukowy Katedry Aparatów Elektrycznych Politechniki Łódzkiej wraz z inżynierami firmy SESTO Sp. z o.o. Konstrukcja wyłącznika jest unikatowa w skali światowej. Hybrydowy układ pozwala wyłączać prąd zwarciowy niezwykle szybko.
Taka konstrukcja z powodzeniem może zostać wykorzystana w pojazdach stosowanych w kopalnictwie, czy układach stałoprądowych wykorzystywanych w przemyśle. Ilość zwarć jaką może obsłużyć wyłącznik w cyklu swojego życia jest równa liczbie łączeń bezprądowych, będących istotnym parametrem trwałości mechanicznej. Oznacza to niskie koszty eksploatacyjne oraz dużą niezawodność. Niezwykle istotna jest również selektywność działania oraz ograniczanie skutków zwarć. Dzięki temu opracowaniu Polska zyskała kilkuletnią przewagę nad konkurencją na całym świecie Opracowany wyłącznik DCH-T sprzedawany będzie pod marką SESTO.
Obecnie wyłącznik DCH-T istnieje jako prototyp przemysłowy, który będzie zamontowany w testowym tramwaju – w którym przejdzie testy w realnych warunkach.
SESTO DCH-T został już doceniony na najważniejszej imprezie dotyczącej wynalazków, tj. na Międzynarodowych Targach Wynalazczości, Badań Naukowych i Nowych Technologii BRUSSELS INNOVA – 63.edycji. Polski wyłącznik otrzymał Złoty Medal z Wyróżnieniem, Nagrodę Specjalną Conceptum Exhibitions oraz Nagrodę Specjalną Ministra Edukacji Narodowej Rumunii.
Źródło: ncbr.gov.pl