Od 2009 roku sprzedaż sprzętu RTV/AGD w Polsce przynosi zaskakujące rezultaty. Hurtownie RTV/AGD mogą w każdym razie – przynajmniej w naszym kraju – cieszyć się ze wskaźników. Podczas gdy w Europie Zachodniej popyt na szeroko pojętą elektronikę już od początku tak zwanego kryzysu gospodarczego gwałtownie spada, i to w tempie nawet dwucyfrowym, rodzimi dystrybutorzy i producenci sukcesywnie odnotowują wzrost. I choć wartość tego wzrostu nie jest porażająca, to jednak już sam fakt tak intensywnej dysproporcji zmusza do myślenia.
Z czego bierze się popularność elektronicznego sprzętu wśród Polaków i wynikające z niego „dobre czasy” dla hurtowni RTV/AGD w Warszawie, Poznaniu, Krakowie i innych polskich miastach? Odpowiedzią zbyt uproszczoną byłoby stwierdzenie, że Polska nie przeżyła kryzysu tak głęboko, jak kraje zachodnie, a już zwłaszcza tak, jak wielowiekowi fascynaci wszelkiej elektroniki – Amerykanie. Powody sukcesu są bardziej złożone. Poza tym, iż faktycznie skutki kryzysu nie były u nas odczuwalne tak gwałtownie, to jednocześnie we wspomnianym 2009 roku Polacy (przynajmniej w sensie masowym), dopiero zaczęli odkrywać zakupy online, które częściowo napędzają popyt. Co więcej, właśnie wtedy miało jeszcze miejsce zjawisko niskiego nasycenia naprawdę dobrą, nowoczesną elektroniką.
Rozwój AGD RTV w 2014/2015
A co z rokiem 2014? Tu sprawa wygląda jeszcze ciekawiej. Po „odkryciu” sklepów i hurtowni RTV/AGD online, dla wielu konsumentów otworzyły się nowe możliwości. Według raportu firmy Geminius z 2013 roku, o ile większość towarów o cenach atrakcyjniejszych niż w tradycyjnej sprzedaży (i to sprzedaży detalicznej) szybko zachęciła konsumentów do zakupów online w ogóle, o tyle to właśnie na RTV/AGD wydajemy, według badań, najwięcej pieniędzy. Zasadniczo zatem najczęściej kupujemy przez internet odzież, książki i elektronikę, ale na tę ostatnią skłonni jesteśmy poświęcić większe kwoty. Najmniej popularne produkty w sprzedaży internetowej to z kolei ubezpieczenia, produkty spożywcze czy artykuły kolekcjonerskie.
Statystyczny klient w e-sklepie
Firma Loyalty Partner Polska z kolei zleciła badanie statystycznego profilu e-klienta. Wyniki tych badań wyjaśniły popularność sklepów i hurtowni RTV/AGD działających online. Okazało się bowiem, że o ile książki czy kosmetyki kupują w sieci ci, dla których internet jest podstawowym źródłem zaopatrzenia, o tyle sprzęt elektroniczny kupują wszyscy: zarówno wspomniani, jak i osoby korzystające z sieci tylko w wyjątkowych przypadkach. RTV/AGD tym wyjątkowym przypadkiem właśnie jest. Hurtownie oferują bowiem większy zasób towaru, a dostępność online ułatwia wyszukanie produktu spełniającego oczekiwania.
Informacje za: www.awanet.pl