Wiedza jest, ale brakuje odwagi. „Cierpienie wymaga więcej odwagi niż śmierć” – Autor: Napoleon Bonaparte Według raportu GEM – Global Entrepreneurship Monitor, polscy przedsiębiorcy są ostrożni, rzadko widzą szanse biznesowe, a współpracę uznają za zło konieczne. Mają przy tym bardzo wysoką samoocenę. Współdziałanie dotyczące tworzenia nowych produktów lub usług deklaruje co czwarty polski przedsiębiorca.
Jak wynika z opracowania Global Entrepreneurship Monitor (GEM), rodzima przedsiębiorczość w wielu kategoriach jest mocno poniżej średniej unijnej, a w niektórych przepadkach zajmuje ostatnie miejsca. Jednak Polacy wypadają nieźle jeśli idzie o deklarowaną chęć założenia firmy. I jest to jeden z nielicznych pozytywów. Ponadto, bardzo wysoko oceniają swoją wiedzę biznesową. „Kto nie ma odwagi do marzeń, nie będzie miał siły do walki”.
– Autor: André Malraux
Ale z drugiej strony brakuje umiejętności dostrzegania szans biznesowych. Co więcej, wg autorów raportu, odsetek osób, które je zauważają spadł na przestrzeni lat 2011-2012 o około 13%. Na tle krajów europejskich negatywnie wyróżnia nas bardzo wysoki poziom strachu przed poniesieniem ewentualnej porażki, strachu graniczącego z paranoją. W ostatnich latach, w spostrzeganiu Polaków, bardzo obniżył się poziom statusu społecznego przedsiębiorców. Ponadto, aż 40,7% nowych przedsiębiorców – w okresie przeprowadzania badania przez Entrepreneurship Monitor (GEM) – założyło firmy z konieczności. Przekłada się to również na mniejszą chęć do zatrudniania, co ponownie stawia Polaków w końcówce europejskiego rankingu. Być może wpływ na tak słabą ocenę, wynikającą z różnych obaw Polaków, ma niski poziom polskiego systemu edukacji przedsiębiorczości, który nie sprzyja kreatywności, samodzielności i własnej inicjatywie. „Odwaga bez umiejętności to samobójstwo”
– Autor: Dan Brown, Anioły i demony
Wiedza jest, ale brakuje odwagi. A może to niechęć do desperacji? Może niechęć do kolejnych kontroli (US, Sanepid, PiP, ZUS, BHP, gmina) i kolejnych wezwań, kolejnych kar dla zasady… dla uzasadnienia celowości przeprowadzonych kontroli? „Odwaga: wiedzieć, kiedy się bać”
– Autor: Aleksander Kumor
Zaskakująco wysoki jest zakres deklarowanej współpracy między polskimi firmami, ale traktowana jest ona przez przedsiębiorców jako… zło konieczne. Doskonale wiedzą, że bez kooperacji nie będą w stanie przetrwać, ale gdy osiągną już stabilniejszą pozycję na rynku, zmniejszają natężenie współpracy. „Brak odwagi, to ostatnia rzecz, jaką kobieta zgodzi się dostrzec w mężczyźnie, którego kocha, albo od którego po prostu zależy”
– Autor: Joseph Conrad
Źródło: Global Entrepreneurship Monitor, PARP