Janusz Majchrowicz – 25 lat ZAE ERGOM

By admin
In BRUNCH Z BIZNESEM
Październik 28, 2014
0 Comments
1843 Views

ElektroTrendy: Proszę o przedstawienie historii firmy, jej struktury organizacyjnej oraz zakresu działania na polskim rynku. Może europejskim?
ERGOM, Janusz Majchrowicz: Zaczynaliśmy co prawda nie w garażu, ale w prywatnym mieszkaniu mojego wspólnika – Jurka Pietrasika. Pierwsze pieniądze zarobiliśmy na sprzedaży przedłużaczy telefonicznych.

090128073524

Pierwsza kupiona maszyna – wytłaczarka została w pełni wdrożona po dwóch miesiącach, a zwróciła się w trzecim miesiącu przy pierwszym zamówieniu, które zrealizowaliśmy dla jednej z polskich elektrowni. Zaczynaliśmy więc od produkcji, ale i od handlu, który potem szybciej się rozwijał od produkcji. Teraz role się odwróciły i produkcja rośnie nam znacznie szybciej, jej udział w sprzedaży wyniesie w tym roku około 65%. Dzisiaj zatrudniamy prawie 200 osób, które pracują na około 15.000 metrów kwadratowych.

Organizacyjnie firma jest podzielona na 5 pionów:

  • Produkcji – największy, tu się rodzi dobra polska, niemiecka, francuska, itd. JAKOŚĆ;
  • Logistyki – obsługujący klientów lepiej niż czynią to nasi konkurenci (to zdanie klientów),
  • Sprzedaży – utrzymujący kontakt z klientami,
  • Rozwoju – pracujący na rzecz przyszłości,
    Finansowo-Księgowy – dzięki pracującym tu ludziom wiemy co ile kosztuje .

ElektroTrendy: Czym wyróżnia się Państwa oferta na tle innych firm o zbliżonym profilu asortymentowym?
Janusz Majchrowicz: Nie ma firm o podobnym profilu asortymentowym. W ofercie mamy około 10 podstawowych grup asortymentowych, a nasi konkurenci zwykle konkurują z nami tylko jedną, dwiema z nich. Nasza oferta jest komplementarna, ma odpowiednią szerokość i głębokość. Jest podparta największym na rynku wsparciem technicznym i poradnictwem. Jest ukierunkowana odpowiednio na klienta hurtowego i docelowego. O jej jakości świadczy duży i ciągle rozwijający się eksport.

ElektroTrendy: Gdzie się Państwo widzą na rynku i dlaczego?
Janusz Majchrowicz: To co było dobre wczoraj, dzisiaj już nie wystarcza. Dzisiaj bardzo ważna jest obsługa klienta: profesjonalizm i kompetentna załoga. Dotrzymywanie przyrzeczonych terminów, krótkie terminy dostaw, dostawy bez pomyłek – to nasz cel. Na tle konkurencji wyglądamy co prawda dobrze, ale to nas nie zadowala. Pracujemy nad lepszą obsługą z wykorzystaniem strefy B2B na naszej stronie internetowej. Tak się widzimy dzisiaj na rynku.

ElektroTrendy: Czy eksport na rynki zewnętrzne pomaga rynkowi polskiemu?
Janusz Majchrowicz: Zdecydowanie tak. Zaczęliśmy eksportować, gdyż w poszczególnych grupach wyrobów mieliśmy duże udziały w rynku krajowym. Zorientowaliśmy się, że przy naszej wysokiej jakości i niskich kosztach, łatwiej nam sprzedawać na rynki europejskie. Eksport i jego rozwój to zarówno skutek jakości i konkurencyjności naszej oferty jak i efekt pracy zespołu ludzi pracujących u nas, ich kwalifikacji i zaangażowania. Szybko zostaliśmy zauważeni przez handlowców z krajów postsocjalistycznych – najszybciej urósł nam rynek w Czechach, na Ukrainie i na Słowacji, krajach nadbałtyckich, Bułgarii, Rumunii. Potem zaczęliśmy sprzedawać do Europy Zachodniej i na Bliski Wschód, do Afryki i do innych stron świata. Rocznie sprzedajemy w sposób ciągły nasze produkty w ponad trzydziestu krajach. Jak więc widać eksport przysłużył się nie tylko naszej firmie, ale i rynkowi krajowemu, bo dzięki niemu podnieśliśmy i ustabilizowaliśmy jakość, obniżyliśmy koszt jednostkowy (dzięki zwiększonemu zapotrzebowaniu mogliśmy wprowadzić automatyzację produkcji). Efekt? Możemy oferować niższe ceny. Eksport wymusił też lepsze standardy obsługi klientów, co automatycznie zostało przeniesione na rynek krajowy i tam docenione.

ElektroTrendy: Co jest nie tak na rynku polskim?
Janusz Majchrowicz: Przede wszystkim jakość wielu wyrobów nie odpowiada standardom europejskim, w tym obowiązującym dyrektywom, np. dyrektywie niskonapięciowej. Nacisk dystrybutorów na jak najniższe ceny bez  oglądania się na jakość powoduje, że wielu producentówi importerów zaniża jakość, np. przez zaniżanie „procenta miedzi w miedzi” – dotyczy to przewodów, końcówek kablowych, rur ochronnych lub przez dostarczanie wyrobów, np. taśm kablowych, które nie spełniają wymagań dyrektywy LVD i nadają się do wiązania kwiatków, a nie przewodów czy kabli. Nie ma niestety żadnej instytucji skutecznie dyscyplinującej nieuczciwych producentów i importerów. W ostatnich miesiącach złożyliśmy doniesienie do prokuratury. Nasze styczniki próżniowe typu SV złomowane przez użytkownika zostały sprzedane jako nowe do kopalni ze sfałszowanymi tabliczkami znamionowymi. Nietrudno sobie wyobrazić skutki awarii takiego stycznika w kopalni metanowej, bo do takich warunków są przeznaczone. Podobne historie dotyczą końcówek cienkościennych aluminiowych, które nie mają żadnych atestów dopuszczających do stosowania w energetyce, bo ze względu na swoją konstrukcję nie mogą przejść testów, a są masowo zamawiane przez energetykę.

Można przypuszczać, że znaczna część w/w nieprawidłowości nie jest nieznana dystrybucji, ale nie chciałbym przez to stwierdzenie zdejmować odpowiedzialności z niektórych producentów i importerów. Innym bardzo dużym problemem jest nieprzestrzeganie praw własności intelektualnej i prawnej.

ElektroTrendy: Jak wygląda Państwa wizja rozwoju firmy w ciągu najbliższych kilku lat?
Janusz Majchrowicz: Planujemy pozostać liderem w naszej branży, solidnym partnerem biznesowym dla dystrybucji. Chcemy rozwinąć znacznie nasz potencjał produkcyjny. W tym roku i w następnym planujemy wydać na ten cel grubo ponad 10 mln złotych, co jak na wielkość naszej firmy jest bardzo dużą kwotą.

Zamierzamy ciągle rozwijać kompetencje naszych pracowników. Współpraca z klientami, spełnianie ich wymogów będzie możliwe tylko wtedy, gdy po naszej stronie będą mieli do czynienia z fachowcami. Dzisiaj w niektórych grupach wyrobów ponad 50% sprzedaży to wyroby produkowane wg projektów wykonanych przez nas według uzgodnień z klientami.

Z bardziej prozaicznych spraw, co nie znaczy, że nieistotnych, zamierzamy odświeżyć i unowocześnić wizerunek firmy, co nastąpi w tym i w kolejnym roku.

ElektroTrendy: Dziękujemy za rozmowę!
Janusz Majchrowicz: Dziękuję również.

0 0

Comments are closed.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress
Przeczytaj inne:
Fot.TRILUX_Lateralo_Plus
Nowości i trendy na rynku LED

Design, innowacyjność oraz wąska specjalizacja opraw to trzy trendy, które...

Zamknij