Katarzyna Łodzińska, Vice-Prezes firmy Zamel, udzieliła wyjątkowego wywiadu dla Czytelników magazynu ElektroTrendy
ElektroTrendy
Szanowna Pani Prezes, firma ZAMEL jest producentem osprzętu elektrycznego. Proszę o przedstawienie historii firmy, jej struktury organizacyjnej oraz zakresu działania na polskim rynku, a może i europejskim?
Katarzyna Łodzińska
Firma ZAMEL powstała dokładnie 23 lata temu, oferując prosty dzwonek elektroniczny prototyp prekursora dzisiejszego dzwonka jednotonowego. Produkcja w owym czasie, to było ogromne wyzwanie. Brakowało dosłownie wszystkiego, od surowców do produkcji, po opakowania. Na domiar złego firmy prywatne nie wzbudzały wtedy jeszcze zaufania u klientów, a rynek dystrybucyjny był nieuporządkowany. Po latach sympatycznie jest wspominać pierwsze oferty handlowe spisywane na maszynie do pisania, czy opakowania zbiorcze z kartonów po margarynie lub tablice reklamowe, które w dzisiejszych realiach wyglądały naprawdę paskudnie, ale jak żadne inne zrewolucjonizowały promowanie dzwonków mieszkaniowych w punktach handlowych. Zaangażowanie całej rodziny, marketingowe podejście do produktu, szacunek nawet do najmniejszego klienta i ciągłe poszukiwanie nowych kierunków rozwoju, pozwoliły nam przezwyciężyć początkowe problemy i przekuć je w dzisiejszy sukces.
Wspominam z nostalgią, kiedy 8 lat później, a więc w momencie, kiedy oficjalnie rozpoczynałam pracę w firmie, tuż po zakończeniu studiów, zatrudnialiśmy 30 osób, a lista produktów liczyła niecałe 20 pozycji. Oprócz klientów krajowych mięliśmy raptem 2 klientów zagranicznych. Głównym celem jaki sobie na starcie postawiłam, było stworzenie profesjonalnego działu handlowego, wzmocnienie wizerunku marki na rynku i szerokie wyjście na rynki zagraniczne. Zatrudnienie, dziś, ogółem na poziomie blisko 200 osób, w tym ponad 20 osobowy dział handlu i marketingu, rozpoznawalność marki ZAMEL (nie tylko jako producenta dzwonków) oraz lista asortymentowa licząca ponad 4000 pozycji, – to potwierdzenie,że wiele z ówczesnych planów się powiodło.
ElektroTrendy
A plany związane z ekspansją na rynki zagraniczne?
Katarzyna Łodzińska
Otwarcie się na rynki zagraniczne było od początku moim oczkiem w głowie. Wiedziałam, że będąc liderem w segmencie dzwonków mieszkaniowych na rynku krajowym, jeżeli chcemy osiągać dalsze wzrosty sprzedaży, musimy wyjść z naszą ofertą na zewnątrz. Początkowo skupiliśmy się na współpracy z krajami ościennymi, tj. Litwa, Rosja, Ukraina, Czechy. Po wejściu Polski do UE rozpoczęliśmy również sprzedawać nasze produkty do krajów Europy zachodniej. Dziś eksport firmy ZAMEL to średnio 40% sprzedaży ogółem. Nasze produkty można kupić w ponad 60 krajach Europy,Azji, Afryki. Myślę, że chyba nam się udało… aczkolwiek wciąż pracujemy nad tym, aby lista krajów do których wysyłamy nasze produkty była coraz dłuższa.
ElektroTrendy
Dlaczego rynki europejskie?
Katarzyna Łodzińska
Odpowiedź jest prosta, bo są blisko, można je wygodnie i sprawnie obsłużyć, bo mają duży potencjał, bo bazują na najbardziej zbliżonej do polskiej kulturze pracy, i w końcu – bo należy wykorzystać naszą przynależność do Unii Europejskiej.
ElektroTrendy
Czy import z poza Unii Europejskiej pomaga, czy zagraża rynkowi polskiemu?
Katarzyna Łodzińska
Nie można na to pytanie odpowiedzieć jednoznacznie. W krótkiej perspektywie czasowej pomaga, bo przecież pozyskujemy towar handlowy w konkurencyjnej cenie. Importer i dystrybutor zarabiają, konsumenci kupują taniej, państwo otrzymuje swój podatek, a więc wydawałoby się, że wszystko jest w porządku. Niestety w dłuższym horyzoncie czasowym to przysłowiowy „gwóźdź do trumny”. Import to pójście na łatwiznę i szybki wynik. Chcąc sprostać ostrej konkurencji, firmy importują coraz więcej, co odbija się na rodzimej produkcji. Producenci produkują mniej, zatrudnienie spada, wpływy z podatków i do kasy ZUS również. Niestety Unia Europejska chyba jeszcze wciąż nie chroni swojego rynku wystarczająco dobrze. Marne efekty tej krótkowzrocznej polityki widać od dawna w Europie Zachodniej. Jakieś 10 lat temu miałam okazję gościć w firmie niemieckiej produkującej dzwonki mieszkaniowe. Na firmie tej wzorowaliśmy się na początku naszej działalności. Dziś, a raczej już przed 10 laty, u siebie nie produkowalinic. Wszystko, co oferowali, pochodzi z importu. Smutne. Mam nadzieję, że zaczniemy doceniać własny potencjał i wartość, i chronić je w mądry sposób, bez zamykania się na świat w czasach powszechnej globalizacji.
ElektroTrendy
Czy, odwracając pytanie, polski eksport na rynki zewnętrzne pomaga rynkowi polskiemu?
Katarzyna Łodzińska
Jak najbardziej. Poprawia się bilans handlowy kraju, Państwo uzyskuje wpływy z podatków, wzrasta zatrudnienie, firmy polskie stają się rozpoznawalne na świecie, rośnie prestiż Polski na arenie międzynarodowej. A i firmom i ich pracownikom wiedzie się lepiej.
ElektroTrendy
Co przeszkadza eksporterom w Polsce?
Katarzyna Łodzińska
Z całą pewnością silna złotówka. Kiedy waluta tanieje, topnieją wpływy ze sprzedaży eksportowej producentów, ich towar staje się mniej atrakcyjny cenowo, w przeciwieństwie do towarów importowanych, których cena nabycia spada. To co cieszy rząd i finansistów, to właśnie spędza sen z powiek eksporterów.
ElektroTrendy
Czym wyróżnia się Państwa oferta na tle innych firm o zbliżonym profilu produkcji?
Katarzyna Łodzińska
Myślę, że wyróżniamy się szerokością oferty. Zaczęliśmy działalność od produkcji dzwonków mieszkaniowych oferowanych dziś pod marką handlową Sundi. Stopniowo do tej oferty dołączyliśmy akcesoria elektroinstalacyjne (grupa Ynsta), urządzenia zdalnego sterowania (grupa Stiro). Potem w ofercie pojawiły się bezprzewodowe systemy przywoławcze (grupa Etreo) oraz systemy domofonowe (grupa Entra) i systemy bezpieczeństwa (grupa Gardi). Od sześciu lat Zamel jest producentem automatyki budynkowej (grupa Exta), która w roku ubiegłym została wzbogacona o system sterowania bezprzewodowego (grupa Exta free). W roku bieżącym ZAMEL wdrożył też do produkcji system inteligentnego oświetlenia Led (grupa Ledix).
ElektroTrendy
Czy ZAMEL jest firmą innowacyjną, jeżeli tak to jak to się przejawia?
Katarzyna Łodzińska
Myślę, że nasza oferta jest tego najlepszym przykładem. Ona ciągle żyje, wzbogacana o coraz nowe pozycje, które są naszą odpowiedzią na zarejestrowane przez nas potrzeby rynku. Nasi konstruktorzy dbają o to, aby produkty były nie tylko optymalne w produkcji, ale również w codziennym użytkowaniu, dlatego też ciągle inwestujemy w nasz park maszynowy i nowe technologie.
ElektroTrendy
Jakie czynniki decydują o pozycji Państwa firmy na rynku?
Katarzyna Łodzińska
Z całą pewnością to, że marka Zamel kojarzy się klientom z dobrą jakością i serwisem. Cenimy sobie lojalność klientów, którzy patrzą na naszą firmę w perspektywie długofalowej i wybierają stabilną współpracę z nami w zamian za ryzyko i niepewność współpracy z nowymi i nikomu nieznanymi importerami czy dystrybutorami.ElektroTrendy Gdzie się Państwo widzą na rynku i dlaczego?
Katarzyna Łodzińska
Myślę, że w dalszym ciągu powinniśmy podążać naszą drogą oferując produkty dla przysłowiowego Kowalskiego i instalatora, wykorzystując know-how, doświadczenie, a co najważniejsze nasze kanały dystrybucji, w których marka Zamel jest rozpoznawalna. Nie ma sensu udowadniać sobie za wszelką cenę, że potrafimy wszystko, bo to nieprawda. Należy specjalizować się w tym, w czym się jest dobrym i to pielęgnować i rozwijać. Uważam, że powinniśmy jeszcze większy nacisk położyć na urządzenia bezprzewodowe.
ElektroTrendy
W którym kierunku zmierza automatyka? Jakie dominują produkty stosowane obecnie, a jakie będą w najbliższej przyszłości oraz np. za 5 lat?
Katarzyna Łodzińska
Jednym zdaniem, automatyka zmierza w kierunku powszechności zastosowania w celu ułatwiania życia użytkownikom.
ElektroTrendy
Jak wygląda Państwa wizja rozwoju firmy w ciągu najbliższych kilku lat?
Katarzyna Łodzińska
Pozwoli Pan, że odpowiem za siebie, bo tu zdania są trochę podzielone… Giełda to cel, który powinien nam przyświecać, jeżeli nie chcemy przespać naszego momentu i w pełni wykorzystać drzemiący w nas potencjał. Pozyskany kapitał pozwoliłby sfinansować inwestycje w rozwój produktów, rozbudowę firmy, czy może ciekawe akwizycje, bo kto powiedział, że trzeba wyważać otwarte drzwi i do wszystkiego dochodzić powoli i samodzielnie.
ElektroTrendy
Nowoczesność, ochrona środowiska, niska energochłonność są głównymi standardami dla producentów Unii Europejskiej. A jak to wygląda w firmie ZAMEL?
Katarzyna Łodzińska
Oczywiście tak samo jak w całej Unii Europejskiej. Standardy są jednakowe. My mamy linię produktów energooszczędnych z grupy ecoline.
ElektroTrendy
Jak ocenia Pani sytuację na rynku producentów w bieżącym roku, zarówno patrząc przez pryzmat producenta-dostawcy, jak i całej branży?
Katarzyna Łodzińska
Jestem zadowolona z dotychczasowych wyników firmy w tym roku. Rewelacyjny początek roku przed Euro 2012 dał nam wszystkim duża dawkę optymizmu i nadziei, że ten trend się utrzyma. Pomimo, iż ekonomiści straszą nas kolejną falą kryzysu, u nas ciągle pełen koszyk zamówień, zarówno w kraju, jak i za granicą. Trzeba przyznać, że zapotrzebowanie naszego rodzimego rynku nieco się zmieniło i dystrybutorzy zamawiają w mniejszych ilościach, lecz częściej, niechętnie kupując na magazyn. Niemniej jednak sprzedaż jest stabilna i pomimo chwilowej stagnacji w miesiącach letnich odnotowaliśmy już kilkunastoprocentowy wzrost sprzedaży w stosunku do roku ubiegłego.
ElektroTrendy
Z jakimi problemami obecnie borykają się producenci?
Katarzyna Łodzińska
Problem numer jeden to spływ gotówki i wiara wielu w doniesienia medialne o kryzysie. Spowolnienie gospodarki daje się zauważyć, ale sytuacja nie jest tak dramatyczna jak donoszą media. Faktem jest, że dostęp do kredytów jest trudniejszy i dotyczy to zarówno przedsiębiorców jak i kredytobiorców indywidualnych. Niestety, odbija się to nie tylko na konsumpcji bieżącej, ale też na budownictwie, które bez dostępu do tanich kredytów nie będzie w stanie odbić się, co mogłoby pomóc napędzić gospodarkę. Obniżenie stóp procentowych i zliberalizowanie zasad udzielania kredytów przez KNF (w szczególności zmiana rekomendacji T i S) wydaje się więc koniecznością, jeżeli Polska ma być nadal zieloną wyspą.
ElektroTrendy
Jaką koniunkturę przewiduje Pani w branży na koniec bieżącego roku i w roku przyszłym? Jakie są szanse, a jakie zagrożenia dla tego rynku?
Katarzyna Łodzińska
Powodzenie naszej branży zależy wprost od tego co się dzieje w szeroko rozumianym budownictwie (indywidualnym, komercyjnym i drogowym) oraz przemyśle. Jak wspomniałam koniunktura może polepszyć się znacznie przez liberalizację rynku kredytowego, na co wszyscy liczą. Zagrożeniem dla naszej branży są natomiast upadłości i problemy finansowe firm zaangażowanych w budowę autostrad na Euro 2012. To będzie się odbijać czkawką jeszcze długo naszej gospodarce.
ElektroTrendy
Jak może Pani ocenić obecną sytuację na rynku Dostawców elektrotechniki, jakie stoją przed ta branżą wyzwania, co ZAMEL będzie robił, aby w jak najmniejszym stopniu odczuć skutki kryzysu z jakim mamy do czynienia w Polsce i na świecie?
Katarzyna Łodzińska
Naszą receptą w walce z kryzysem jest jeszcze większe otwarcie się na nowe rynki zbytu. Wbrew pozorom podejście zachowawcze może być dużo bardziej ryzykowne, niż aktywne wejście na nowe rynki zagraniczne. Dywersyfikacja rynków zbytu jest jednocześnie dywersyfikacją ryzyka, że niepowodzenie spowodowane kryzysem w określonej części świata, może być zdyskontowana przez nowego prężnie rozwijającego się klienta na innym rynku. Pod jednym wszakże warunkiem, że sprzedaż a zwłaszcza spływ należności jest pewny i gwarantowany.
ElektroTrendy
Jak ocenia Pani bieżącą sytuację w końcówce 2012 roku, w porównaniu do porównywalnego okresu 2011 r.?
Katarzyna Łodzińska
Organizacja „EURO 2012” z jednej strony zdopingowała naszą gospodarkę w ostatnich latach, z drugiej jednak strony spowodowała, że trudno ocenić, jak wyglądałyby inwestycje gdybyśmy nie byli jej gospodarzem. Teraz wprawdzie gospodarka nieco wyhamowała, ale założony poziom wzrostu jest w moim odczuciu realniejszy i uzależniony od rzeczywistego stanu naszej gospodarki, a nie krótkotrwałego polepszenia koniunktury w związku z organizacją tej czy innej imprezy.
ElektroTrendy
Jak będzie się zmieniać koniunktura na rynku w 2013 r. i jakie czynniki będą miały na to największy wpływ?
Katarzyna Łodzińska
Zdania co do tego są podzielone, ale nie sposób nie zauważyć, że nierozwiązany problem Grecji, co jakiś czas dominuje i wprowadza zamieszanie na rynkach finansowych. Niestety, wciąż wisi nad Europą groźba upadku Grecji i duże problemy gospodarki hiszpańskiej i włoskiej. Chociaż nie jesteśmy w strefie Euro, będzie miało to realny wpływ na naszą gospodarkę, zwłaszcza w kontekście uzyskiwanego dofinansowania z kasy europejskiej.
ElektroTrendy
No i temat rzeka, ale odpowiedź może być krótka, co Pani może powiedzieć o dzisiejszych płatnościach za towar?
Katarzyna Łodzińska
Spływ nale
żności jest gorszy, niż był przykładowo rok temu. Na szczęście przed laty wypracowane w naszej firmie procedury oceny ryzyka klienta i przyjęte restrykcyjne zasady windykacyjne, pozwoliły nam się jak dotychczas ustrzec przez wpadkami. To trochę jak rekomendacja Z (ha, ha).
ElektroTrendy
Jak przebiegała Pani droga zawodowa?
Katarzyna Łodzińska
Dosyć monotonnie (ha, ha). Po zdanej maturze rozpoczęłam studia ekonomiczne na Uniwersytecie Europejskim Viadrina w Niemczech. Wykłady i egzaminy w języku niemieckim i angielskim oraz blisko półroczny pobyt w Londynie podczas studiów, jak również odbyte w czasie studiów praktyki w firmach na terenie Niemiec i praca studencka w różnych miejscach (od przysłowiowego zmywaka w restauracji po pracę w barze, przeróżnych firmach czy wreszcie po posadę pomocy studenckiej przy katedrze profesora Winieckiego na uczelni), pozwoliły mi na pozbycie się kompleksów i wiarę we własne możliwości. Równolegle stale byłam zaangażowana w sprawy firmy, jako, że początki działalności, to czas kiedy większość obowiązków spadała na rodzinę, zwłaszcza w okresie urlopowym. Przez cały czas nauki w liceum i dorywczo w okresie studiów poznawałam działanie firmy od kuchni wykonując szereg czynności produkcyjnych, prowadząc pod nieobecność ojca dział handlowy czy wspierając firmę w pierwszych działaniach marketingowych, czy też w tłumaczeniu korespondencji. Naturalną koleją rzeczy był więc po obronie mojego dyplomu i jego późniejszej nostryfikacji na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu, mój powrót do Pszczyny i zaangażowanie się już na stałe i poważnie w biznes rodzinny. Z perspektywy czasu, trochę żałuję, że uległam wpływowi rodziców, którzy już wtedy, jak najszybciej potrzebowali mojego wsparcia w firmie i nie dałam sobie szansy zdobycia dodatkowego doświadczenia i spróbowania swoich sił w niezależnej firmie, czy innej branży.
ElektroTrendy
Jakie ma Pani zainteresowania również te pozazawodowe?
Katarzyna Łodzińska
Prywatnie jestem szczęśliwą żoną i matką dwóch urwisów w wieku 14 i 6 lat. Staram się, aby pomimo dużej ilości własnych obowiązków zawodowych i ciągłych podróży służbowych mojego męża kierującego eksportem w naszej firmie, dzieci nie odczuły negatywnych skutków zaangażowania i skłonności do pracoholizmu rodziców (ha, ha). Tak naprawdę to od 14 lat, wszystko się kręci wokół nich i staramy się nasze pasje i zainteresowania (np. do nart czy ciekawość świata), wpajać naszym chłopakom, abyśmy mogli wspólnie z nimi się cieszyć i spędzać jak najwięcej czasu razem.
ElektroTrendy
Dziękujemy serdecznie za rozmowę!